дивись.info

Рамалла. Майже столиця майже держави (фото)

Рамалла. Майже столиця майже держави (фото)

Подорожні нотатки із Західного берега річки Йордан. Особливості утворення шлюбів, алкогольної промисловості та політичного життя в Палестинській автономії.

Розповідь про Рамаллу варто було б почати з невеличкого лікнепу про Палестинську державу та вкрай непрості стосунки між арабами та євреями. Чи то пак арабами та Ізраїлем. Насправді, Рамалла є столицею лише де-факто. Номінально адміністративним центром вважається Східний Єрусалим – це територія, що включає старе місто та його східні околиці.

Після Другої світової війни ООН розробила план, за яким Єрусалим мав повністю знаходитися під міжнародним врядуванням. Але протягом двох наступних не дуже мирних десятиліть Ізраїль встановлює над всією територією міста свій контроль і навіть приймає Закон про Єрусалим, офіційно оголосивши, що «Єрусалим, єдиний та неподільний, є столицею Ізраїлю». Міжнародна спільнота такий крок Ізраїлю не зрозуміла і не прийняла, тому більшість посольств іноземних держав в Ізраїлі знаходяться в Тель-Авіві, а всі органи ізраїльської влади – в Єрусалимі.

Східна ж частина міста зараз не те що не контролюється палестинською владою, а навіть недоступна для більшості громадян Палестинської держави – для в’їзду на територію Ізраїлю їм треба спеціальний дозвіл. Саме через це столицею Палестини наразі є Рамалла.

Палестинська держава є частково визнаною та частково суверенною. Перше означає, що не всі держави-члени ООН визнають її незалежність, при тому що майже всі вони так чи інакше співпрацюють із Палестинською адміністрацією і дозволяють в’їжджати до себе людям з палестинськими паспортами. Україна, до речі, Палестину визнає. Це рішення було прийнято ще у 1988, а пізніше новостворена незалежна Україна разом з усім хорошим та поганим, що було в Союзі, унаслідувала ще й деякі його міжнародні права й обов’язки.

Під неповним суверенітетом Палестини мається на увазі, що Палестинська адміністрація не може здійснювати свою владу на всій території держави. Так, наприклад, Ізраїль контролює весь морський та повітряний простір Палестини, а також наземні кордони однієї з двох її частин – Західного берега річки Йордан. Тобто коли ви в’їжджатимете сюди з сусідньої Йорданії на прикордонному пункті пропуску ваші документи та речі перевірятимуть не палестинські, а ізраїльські прикордонники. Якщо ж в’їжджати з боку Ізраїлю, то перевірка взагалі відбуватиметься дуже нечасто – ізраїльським прикордонникам байдуже, що ви везете до арабів. На зворотному шляху навпаки контроль буде достатньо суровим. До того ж, для поїздки на Західний берег з Ізраїлю вам не потрібно ніяких віз. І навіть виїзного ізраїльського штампу в паспорт ви не отримаєте.

Зона A. Палестина

Територія Західного берегу поділена на три зони: A, B та C. Перша знаходиться під повним контролем Палестинської адміністрації, у другій цивільну владу здійснює Палестина за присутності армії Ізраїлю, а третьою, де розташовані єврейські поселення, повністю керують ізраїльтяни.

До зони A належать здебільшого всі великі арабські міста, в тому числі і Рамалла. В’їзд ізраїльтян сюди заборонений, про що при наближенні сповіщають величезні червоні дорожні знаки. Але араби з ізраїльськими паспортами їздять туди без проблем, а для осіб єврейської національності така поїздка може мати неприємні наслідки з боку ізраїльської влади. Отже, якщо ви іноземний турист, то можете насолодитись привілеєм вільного переміщення усією територією Ізраїлю та Західного берегу.

dsc00570

Рамалла знаходиться від Єрусалима на відстані 10-15 кілометрів і цілком могла би з часом стати його передмістям, якби не роз’єднувальна стіна, що облямовує всі східні околиці ізраїльської столиці. Бетонний мур висотою 6-8 метрів із сигналізацією, колючим дротом, ровами та іншими фортифікаційними спорудами зараз будується ізраїльтянами по периметру Західного берега, щоб захиститися від проникнення арабських терористів.

Проте процес потрапляння в Рамаллу з Єрусалиму є максимально нескладним. Ви просто сідаєте в автобус на автостанції біля старого міста і десь за півгодини вже зможете побачити зворотній бік стіни, вкритий політичними графіті.
Роз'єднувальна стіна між Ізраїлем та Палестиною

Ще з півгодини автобус кружлятиме невеличкими арабськими містечками, розташованими впритул одне до одного.dsc00574

Вигляд з вікна кардинально відрізняється від того, що можна побачити в Ізраїлі. Першим, що кидається в око, є величезна кількість сміття на землі.dsc00451

Автобус зупиняється посеред вулиці, повної машин та людей. Приїхали.Рамалла

Пішоходи та автомобілі пересуваються разом по проїжджій частині, через це в Рамаллі постійні тягучки.Рамалла

Щоб бути тут водієм, треба мати вкрай міцні нерви та неабиякий запас терпіння.Рамалла

Може тутешні пішоходи і раді б ходити там де належить, але тротуари всі зайняті прилавками торговців, через що вільно пересуватися там іноді можна хіба що боком.dsc00581

В Рамаллі є ринок, що знаходиться на ринку.Ринок в Рамаллі

Ринок в Рамаллі

А є ринок, який розташований всюди. dsc00525

Всі щось продають: речі,dsc00527

каву,Продавець кави в Рамаллі

фалафель.Продавець фалафелю в Рамаллі

Ціле місто – один суцільний базар.dsc00464

Всюди згадки про сьогоденну політичну ситуацію.

Заклики не купляти ізраїльських товарів.Антиізраїльська агітація

Антиізраїльська агітація

Намет на підтримку арабського журналіста Мухаммада аль-Кіка на одній з центральних площ міста.dsc00504

Ізраїльська влада затримала Мухаммада та утримувала його під вартою вже кілька місяців. Служба безпеки Ізраїлю Шін-бет заявила, що аль-Кік здійснював терористичну діяльність та співпрацював із угрупуванням ХАМАС, але офіційних звинувачень журналісту висунуто за весь цей час так і не було. На знак протесту аль-Кік почав голодування.

Цей випадок мав великий резонанс в Палестині. За ті два дні, що я провів у Рамаллі, я двічі спостерігав марші на його підтримку.dsc00496

За кілька днів в місті Хевроні мені не вдасться придбати жодного сувеніра, бо всі магазини виявляться зачиненими. Араби оголосили одноденний страйк, щоб закликати Палестинську адміністрацію сприяти звільненню журналіста. Мухаммад аль-Кік опиниться на волі лише через три місяці.

На стінах будівель Рамалли – як і будь якого іншого палестинського міста – місцеві борці за арабську палестинську державу.dsc00501

dsc00516

Подвиг деяких з них складається з того, що вони нападали зі зброєю на цивільних євреїв. Але з цього, арабського боку роз’єднувальної стіни, такі люди отримують значну долю пошани і респекту.dsc00531

Єдиним об’єктом в Рамаллі, що більш-менш заслуговує на звання туристичної пам’ятки, є мавзолей палестинського лідера Ясіра Арафата. Тому Мутасім, 35-річний вчитель місцевої школи, що приймав мене через каучсьорфінг, в першу чергу запропонував відвідати саме його.

– Це мій друг з України! – каже Мутасім охоронцям на вході в комплекс, і вони тиснуть мені руку.
Ми підходимо безпосередньо до могили, біля якої стоїть почесний караул.
– Хочеш з ними сфотографуватися? – питає мене Мутасім.
– Е-е-е… а можна? – мені це місце здається чимось сакральним, і така пропозиція виглядає, ніби я перестрибую через огорожу біля кремлівської стіни і біжу фоткатися, немов з мавпочками на пляжі, із чатовими коло вічного вогня.
– Можна-можна. Ставай поруч, – Мутасім робить знімок, а потім передає камеру одному з караульних: – А тепер давай разом біля надгробка!Мавзолей Ясіра Арафата

– Слухай, а це твої знайомі, що вони так дружньо поводились? – питаю я Мутасіма, коли ми залишаємо територію комплексу.
– Ні. Перший раз бачу. Все нормально: тут так прийнято.

Ввечері ми з Мутасімом їдемо до його домівки, де я продовжую усвідомлювати всю величінь культурної прірви між нашими цивілізаціями. Він з родиною живе в невеличкому селищі за кілька кілометрів від Рамалли. Після галасливої багатолюдної столиці це місце виглядає майже безлюдним.

dsc00492

Ми зупиняємося біля воріт дому, і нам назустріч вибігає велика ватага дітлахів. Троє з них є мутасімовими, решта – дітьми його сестри та сусідськими хлопцями. Три-чотири дитини тут вважається нормою, а попередні покоління мали й того більше.

Я вітаюся із малюками за руку, і ми заходимо на подвір’я, де нас зустрічають дружина, мати та сестра Мутасіма.
– С жінками у нас не прийнято вітатися за руку, – підказує він мені.

Те, наскільки сумлінно конкретна людина дотримується ісламських норм, дуже залежить від її родини і оточення. Мутасімова сім’я належала як раз до числа тих, хто старанно слідує релігійним правилам.

dsc00541

Мутасім одружився слідуючи місцевим традиціям. Цей алгоритм створення нових «ячєєк общєства» і досі діє у багатьох арабських родинах. Причому, не тільки в глухих селах, а й в містах. Спочатку хлопець заявляє матері про своє бажання одружитися, і та починає шукати йому пару. Коли гідна кандидатка знайдена, вони йдуть додому до дівчини, де юнак бачить свою потенційну дружину вперше і може з нею поспілкуватися. Але лише протягом години і в присутності її батьків. Вважається, що цього достатньо, щоб познайомитися із жінкою, з якою житимеш решту свого життя. Після цієї зустрічі хлопець має зробити своє рішення, і якщо воно буде позитивним, то родина нареченого починає підносити батькам майбутньої невістки подарунки, і всі готуються до весілля. Звісно хлопець, познайомившись зі своєю нареченою ближче, може і передумати, але подарунки по гарантії ніхто не поверне. Тому вибір дружини важливий ще і у фінансовому сенсі.

dsc00491

Наприкінці дня Мутасім влаштовує мені невеличку екскурсію селищем. Навіть у такому маленькому населеному пункті знаходяться люди, що володіють російською мовою, бо свого часу жили в країнах екс-СРСР, один навіть у Києві. Де б ми не зупинялися, всюди люди були вкрай гостинні і поривалися пригостити мене їжею та напоями. Всюди, де був увімкнений телевізор, по ньому дивилися звернення лідера «Хезболли» Гасана Насралли.

dsc00551

Як і в Україні, чим більше місто, тим відкритіші та ліберальніші люди там там живуть, і навпаки у маленьких селах велику вагу мають традиційні та релігійні цінності й інші усталені  протягом століть духовниє скрєпи. Рамалла є досить яскравим прикладом цієї тези. Достатньо зазначити, що одним з її мерів була жінка християнського віросповідання.

Християни складають приблизно чверть населення Рамалли. І храми різних християнських конфесій тут мирно сусідують із мечетями.Церква і мечеть в Рамаллі

І саме завдячуючи християнам у деяких селах на околицях Рамалли варять справжнісіньке алкогольне пиво.Пиво в Палестині

А це не тлетворний вплив християнської культури. Просто іслам зовсім не регламентує той одяг, в якому жінку бачитиме лише її чоловік.dsc00511

Ще в Палестині присутні місцеві версії міжнародних брендів.Starbucks в Палестині

Subway в Палестині

США допомагає не тільки Ізраїлю, але й палестинським арабам.dsc00519

Трохи місцевого автопарку.dsc00528

dsc00537

Далі буде розповідь про рідне місто Ісуса Христа. Stay in touch.dsc00559

Текст і фото Павло МОРКОВКІН

Читайте новини та найцікавіші статті у Telegram Дивись.Інфо.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Реклама

Реклама