дивись.info

Краса початку ХХ століття: у Львові показали раритетні листівки (фото)

Краса початку ХХ століття: у Львові показали раритетні листівки (фото)

У Львівській національній галереї мистецтв ім. Б.Возницького відкрилася виставка «Carte postale: жінка на зламі епох».

Хоч основою експозиції стали  ретро листівки кінця ХІХ початку ХХ ст. із приватної колекції  Оксани Бобошко-Вандерховен. Особливої настроєності та жіночності їм додали картини того періоду із фондової збірки Галереї та витинанки Дарії Альошкіної.

За словами завідувача відділу європейського мистецтва ХІХ-ХХ ст. Івана Дудича, ця виставка має камерний характер, тут представлена епоха найбільшого культурного буму, що стосувалося також і розвитку поштової картки, остання, свого часу, була найдешевшим способом передачі інформації,  чимось таким як зараз є «sms»  чи електронне повідомлення.

Ініціаторка виставки та власниця листівок Оксана Бобошко-Вандерховен зазначила, що до організації цієї виставки її надихнула Ірина Хмарська, з якою вони познайомилися на курсах екскурсоводів.

«Вона мене цієї ідеєю захопила, саме завдяки їй ми змогли залучити до організації велику кількість людей», – зазначила Оксана Бобошко-Вандерховен.

«Щодо самої колекції, то тут є маленький  секрет – цю колекцію почав збирати мужчина, через велику любов до жінки, яку він несе усе своє життя. Свою дружину Кшиштоф Юзефарський, відомий люблінський філократист, втратив дуже рано, залишився із двома малолітніми дітьми на руках. Мене доля з ним звела по бізнесу, тобто, до мистецтва чи до колекціонування це не мало ніякого стосунку. Коли, в процесі співпраці ми познайомилися ближче, в розмові він згадав про свою колекцію, розказав, що це пам’ять по його дружині. Після її смерті він більше ніколи не одружувався, зараз йому 76 років, свою колекцію він збирав понад 30-ть років. Але, одного разу він сказав: «Оксана ти така активна, коли я думаю, що я маю зробити з тою колекцією, то мені нічого більше не приходить на думку, як передати тобі в руки, щоб ти стала гідною її продовжувачкою», – розповіла на відкритті виставки п. Оксана.

За її словами, вона і надалі продовжує це «філократичне» захоплення, колекціонуючи листівки, ключовими образами у колекції є образи жінок, адже саме вони несуть певну енергетику.

Збірка Оксани Бобошко-Вандерховен налічує дві тисячі листівок, а на виставці представлено лише сто сорок шість –  її зовсім невелику частинку.

«Ми зробили цю виставку як діалог, щоб можна було листівки розглядати не тільки  вдома, а щоб вони спілкувалися із глядачем, і можна було почитати ці особисті повідомлення на звороті. Ми хотіли, щоб листівки перегукувалися із картинами та скульптурами того часу. Всі знають що у Парижі є Монна Ліза лЕонардо да Вінчі, але що ж є у збірках наших музеях не кожен знає. Наприклад, що у картинній галереї є «Медуза» Яцека Мальчевського чи «Парижанка» Каетана Стефановича», – зазначила співорганізатор виставки Ірина Хмарська.

Наукові працівники, співкуратори виставки Зоряна Жук, Олександра Калініченко, Іван Дудич зорганізували простір виставки поділивши його на тематичні групи, що відповідало самим листівкам – це «Жінки – Химери», «Персонажі Комедії дель Арте», сильветки(силуети) із акторкою Іриною Сольською, Фотолистівки, Сецесійні жінки, а також із зображенням французької балерини, першої у світі фотомоделі – Клео де Мерод.

Витинанки Дарії Альошкіної тонко підкреслили «сецесійний» настрій виставки, адже основним мотивом у її творчості так само є жінка.

Яскравою родзинкою виставки стала можливість відправити листівку із зображенням картин з Галереї та листівок із колекції п. Оксани, адже на місці одразу знаходилася поштова скринька.

 

На завершення дійства провели аукціон, центральними експонатами був одяг, створений з використанням мотивів листівок. Всі кошти, виручені із продажу листівок та аукціону, будуть спрямовані на реставрації одного із експонатів – чудового гіпсового погруддя жінки невідомого майстра.

Читайте також: Юридичні лабіринти львівських замків

Основною метою виставки є не лише представити колекцію листівок, але й з допомогою творів мистецтва відчути епоху, коли тема жіночності була домінуючою у всіх мистецьких сферах, а також доторкнутися до інтимного, сокровенного – тих маленьких повідомлень із звороту листівки – як німих свідків того часу.

Виставка триватиме до 29 листопада і супроводжуватиметься безліччю майстер-класів, лекцій про літературу, театр, митців та інших видатних постатей того часу.

Слідкувати за подіями у рамках виставки можна тут.

Мар’яна МАКСИМІВ

Фото: Микита ПЕЧЕНИК

Читайте новини та найцікавіші статті у Telegram Дивись.Інфо.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Реклама

Реклама