«На небі зірка ясна засяяла»: про значення колядок для українців від давнини до сьогодні

колядка
Картинка "Колядки" Ольги Кваші. Фото: independentview.net

Особливим символом Різдва в Україні є колядки. В цей період вони звучать повсюди та створюють особливу атмосферу свята. Цьогоріч у Львові відбудуться спільні колядування біля ватр, до яких може долучитися кожен охочий.

ІА Дивись.info розпочала серію статей «Традиційні символи Різдва», у яких розповідає про головні атрибути свята. У попередньому матеріалі ми дізналися про символіку куті та які страви традиційно готують на Святвечір в Україні.

Цього разу з’ясуємо походження колядок, їх різновиди та значення для українців. Крім того, подаємо добірку текстів.

Звідки походять колядки та якими вони були з давніх-давен

Український етнограф Філарет Колесса у своїх дослідженнях усної народної словесності зазначає, що слово «коляда», ймовірно, походить від назви свята Нового року в давніх римлян – Calendae lanuariae, яке відзначали в другій половині грудня. За його словами, греко-римські традиції мали вплив на східних слов’ян.

Водночас до прийняття християнства в Київській Русі побутувало свято, яке називали «Коляда». Також таку назву мав язичницький бог, що символізував початок року. Так, свято означало зимовий поворот сонця, завершення хліборобського циклу та оновлення світу. Тому в найдавніших колядках зображений міт про народження нового Сонця та створення світу. Крім того, в таких колядках присутні хліборобські мотиви, в яких оспівували господаря, господиню, їхніх дітей, добробут та щастя в родині.

Загалом старовинні колядки Філарет Колесса поділяє на п’ять тематичних груп:

  • з хліборобськими мотивами (про багатство, достаток, родинне щастя);
  • з воєнними мотивами (відгомін лицарсько-дружинного епосу; про лицарів, походи, полон) ;
  • з фантастичним чи казковим змістом (про мітологічні образи сонця, зірок, місяця);
  • з любовними мотивами (про сватання, стосунки закоханих);
  • з біблійними мотивами (про Ісуса Христа, Богородицю, Св. Миколая).

Наприклад, фрагмент колядки, коли «сонце, місяць і дощ – гістьми у господаря» (зі збірника «Українська усна словесність» Філарет Колесса, записана на Вінниччині у 1900 році):

«Пане господарю, вставай з постелі!
Ой, дай Боже! (повтор)
Вставай з постелі, одчиняй двері!
Розтавай столи все тисовії,
Стели скатертки все крупковії!
Клади калачі з ярої пшениці.
Будуть же тебе аж троє гостей:
Що перший гостьо – ясен місяцю,
А другий гостьо – красне сонечко,
А третій гостьо – дробен дощику…»

У такому разі за тематикою колядки співзвучні з мотивами щедрівок. Тому деякі дослідники не виокремлюють щедрівки як окремий жанр усної народної словесності (зокрема Михайло Грушевський та вже згаданий Філарет Колесса). Хоча до сьогодні саме в щедрівках збереглися хліборобські образи та символи.

Олекса Новаківський “Коляда”, 1907–1910 роки. Фото: Національний музей імені Шептицького у Львов

Вплив християнства на колядки, або якими ми їх знаємо тепер

Прийняття християнства мало вагомий вплив на українські традиції. Так, в багатьох колядках відбулося поєднання релігійного та мітологічного світогляду. У автентичні тексти народ додавав християнські символи. Тому в таких творах вже оспівували народження не сонця, а – Ісуса Христа, що позначало новий відлік часу для християн. Наприклад:

1.Добрий вечір тобі, пане господарю!
Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

2.Застиляйте столи та все килимами.
 Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

3.Та печіть калачі з ярої пшениці.
Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

4.Бо прийде до тебе три празники в гості.
Радуйся! Ой радуйся земле, Син Божий народився!

5.А що перший празник – Рождество Христове.
Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

6.А що другий празник – Святого Василя.
Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

7.А що третій празник – Святе Водохрище.
Радуйся! Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

8.Бувайте здорові з дітками, з жиною.
 Радуйся! Ой радуйся земле, Син Божий народився!

(варіант колядки, записаний 2018 році в селі Лідихів Кременецького району Тернопільської області).

"Колядники із зіркою" Анастасія Рак, 1997 р. Фото: з колекції Музею Івана Гончара

Крім того, створювали різдвяні пісні, які мають виключно релігійну основу. В таких колядках є мотиви євангельських та апокрифічних оповідань про життя Ісуса Христа. Часто їх дослідники називають саме «колядами». 

Чимало відомих релігійних коляд написали ченці Почаївської лаври (18 століття). У 1790 році вони увійшли до збірника «Богогласник», який видали греко-католицькі редактори в почаївській друкарні. Згодом видання передруковували декілька разів у Львові. До «Богогласника» увійшли такі тепер відомі коляди, як-от: «Бог предвічний народився», «Нова радість стала, яка не бувала», «Небо і земля нині торжествують», «Новая радість світу ся з'явила» тощо. Крім того, чимало колядок з релігійними мотивами створили спудеї Києво-Могилянської академії у 17-18 ст.

«Коляд, коляд, колядниця, добра з медом паляниця»: про традицію колядування

В Україні в деяких регіонах прийнято колядувати усієї родиною вже на Святий Вечір. В інших – на перший та другий день Різдва. Тоді традиційно від хати до хати ходять колядники. Зазвичай вони мають зі собою дзвіночки та несуть «Різдвяну зірку» або її ще називають «Звіздою». Вона є обов’язковим атрибутом колядування, адже символізує Вифлиємську зірку, яка сповіщає про народження Ісуса Христа.

У давнину був звичай, коли молодь організовувала цілу ватагу, серед якої мав бути зачинальник (або «береза»), скарбник та провідник. Крім того, колядування супроводжувалося грою на музичних інструментах. На Гуцульщині в гурті також мав бути той, хто грав на трембіті або на скрипці.

Читайте також Різдвяна ялинка: де виникла традиція її прикрашати і як вона з’явилася в Україні

Різдвяна шопка у Львові. Фото з попередніх років, архів редакції

Також традиція колядування є елементом обрядового різдвяного дійства – Вертепу. Він передбачав постановку, яку розігрували на свято. Вертеп складався з різдвяної драми, де зображували народження Ісуса Христа та сатиричних побутових інтермедій.

Добірка текстів колядок

«Чи чули, люди, дивну новину»

1. Чи чули, люди, дивну новину?
Чи чули, люди, дивну новину,
Хотів Ірод вбити Божою Дитину
 Божою Дитину.

2. Як Божа Мати про це все узнала.
 Як Божа Мати про це все узнала,
 Із Вифлиєму з дитям утікала,
З дитям утікала.

3. Йшла Божа Мати, буйний вітер віяв.
Йшла Божа Мати, буйний вітер віяв,
А вже господар пшениченьку сіяв,
Пшениченьку сіяв.

4. Помагай, Боже, сіяти, орати.
Помагай, Боже, сіяти, орати
 Сьогодні сієш – завтра будеш жати,
 Завтра будеш жати.

5. Ідіть скоріше лугами-полями.
 Ідіть скоріше лугами-полями,
Я вас не зраджу, нехай Бог буде з вами,
Нехай Бог буде з вами.

6. Ще Божа Мати на вогни вступила.
Ще Божа Мати на вогни вступила,
Як пшениця зійшла – всю земельку вкрила,
Всю земленьку вкрила.

6. Ще Божа Мати на вогни вступила.
Ще Божа Мати на вогни вступила,
Як пшениця зійшла – всю земельньку вкрила,
Всю земленьку вкрила.

7. Ще Божа мати на стежку не встала.
 Ще Божа мати на стежку не встала,
Як пшениця зійшла, підцем дозрівала,
Підцем дозрівала.

8. «Ой Боже, Боже», сам господар каже.
«Ой чудо, чудо», сам господар каже,
А вже тим шляхом іде військо враже,
Іде військо враже.

9. Ти, чолові, не смій скривати.
Ти, чолові, не смій скривати,
Чи то йшла сюдою з дитиною мати?
З дитиною мати.

10. Ой ішла, ішла – буйний вітер віяв.
Ой ішла, ішла – буйний вітер віяв,
Як я ше тую пшениченьку сіяв,
Пшениченьку сіяв.

11. Давно це було, шкода доганяти.
Давно це було, шкода доганяти,
Приказав Ірод, військо завертати,
 Військо завертати.

12. Тоді спаслася Божая Дитина.
Тоді спаслася Божая Дитина,
Буде щаслива християнська віра,
Християнська віра.

(варіант колядки, записаний 2018 році в селі Лідихів Кременецького району Тернопільської області).

Петро Холодний "Різдво Христове" 1985 р. Джерело: "Український інтерес"

«Нова радість»

Нова радість світу ся з’явила,
Пречиста Діва Сина породила.

Во Вифлеємі-місті вельми рано
Витати Пана пастирям сказано.

Звізда услугу тую відправляла,
Царів персидських к Ньому провожала.

Принесли Йому ладан, миро, злато,
Взяли заплату небесную за то.

Ірод лукавий з того засмутився,
Що Цар предвічний на світ народився.

Казав воякам повсюди шукати,
В пень отрочата дволітні стинати.

А Йосиф старець Марію піймає
І до Єгипту з Христом утікає.

Нехай же Ірод вічно погибає,
Наш Цар роджений всіх нас потішає.

Ми нині при Нім радо веселімся,
Рождеству Його низько поклонімся.

Щоби нам зволив щасливий вік дати
А по смерти з Ним в небі царствувати.

(колядка зі збірника «Українські колядки», виданий Союзом визволення України, 1916 р.)

Фото: з архіву редакції

«На небі зірка»

На небі зірка ясна засяяла
І ясним світлом сіяє,
Хвиля спасення нам завітала:
Бог в Вифлиємі рождаєсь.

Щоб землю з небом в одно злучити,
Христос родився: Славіте! (2 рази)

В біднім вертепі, в яслах, на сіні,
Спочив Владика, Цар світу.
Отож, до Нього спішім всі нині,
Нашого жде Він привіту.
Спішім любов'ю Його огріти,
Христос родився: Славіте! (2 рази)

Благослови нас, Дитятко Боже,
Даруй нас нині любов’ю,
Хай ціла сила пекла не зможе
Нас розділити з Тобою.

Благослови нас, ми ж Твої діти,
Христос родився: Славіте! (2 рази)

(колядка зі збірника «Українські колядки», виданий Союзом визволення України, 1916 р.)

Сергій Васильківський, “Коляда”, кін. ХІХ ст.

Колядка УПА:

«Чи чуєш ти, брате, сумную новину?»

Чи чуєш ти, брате, сумную новину?
Закували у кайдани нашу неньку Україну.

В кайдани закули, в тюрми посадили,
Всіх невинних тисячами в земленьку зложили.

Допоможи, Боже, це все перебути,
Нашій неньці Україні воленьку здобути.

Бо ми — українці, це — наша держава,
Сардак, кожух, чорна шапка, синьо-жовта фана;

Сталося велике чудо серед нас,
Народився в Вифлиємі Христос-Спас.

Знищить всі окови,
Прийде час обнови і мир буде на Землі.

Як зійшло спасення світу в яскині,
Так зійде зоря обнови у Вкраїні.

Гляне нам ще сонце
У наше віконце — Україну осіни.

І ми, діти-українці, ликуймо,
Рождество Христове святкуймо.

Честь Божій дитині
Слава Україні!
Рідним нивам і степам!

(Повстанська колядка, записана - с. Баня-Березів Косівського р-ну Івано-Франківської обл, 2020 р, джерело: «Локальна історія»)

Колядка, яку співали в період Другої світової війни:

«Сумний вечір нині»

Сумний вечір нині
В нинішному році
(співалося в сорок першім році),
Плаче наша Україна
На кождому кроці.
Як вечірня зоря
Почала сіяти,
Та став нарід до святої
Вечері сідати.
Сіли до вечері,
А діти питають:
Мамо, мамо, де наш тато,
Чом не вечеряють?
Тато на чужині,
В далекій країні,
Споминає Святий вечір
В нас на Україні

(зі збірника Голубець О.М. «Пісні Бережанщини», 2010 р.)

Різдвяні листівки УПА. Ліворуч - видана 1947 році, праворуч - не пізніше 1952 р. Джерело: "Історична правда"

Читайте також Дідух та солом’яний «павук»: що вони означали в українських традиціях на Різдво

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Реклама
Новини від партнерів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: